AUTOR
  • IVICA POPOVIĆ e-mail: ivicapopovic7@gmail.com
POGLED NA MJESTA IZ KOJIH NAS TRENUTNO PRATITE

Pjesma Bjelovirska
UMRLI
Nema zapisa.
Blog
srijeda, siječanj 18, 2012

 

     Kao malo dijete sjećam se priča iz Drugog svjetskog rata kako je pao borbeni zrakoplov na Žabi. Vrijeme je prolazilo ali želja da se ode na to mjesto nikada nije prestala. Razgovarajući na tu temu sa svojim prijateljima i zaljubljenicima u ovakva povjesna istraživanja pada odluka idemo na to mjesto u uz pratnju osobe koja zna točnu lokaciju pada zrakoplova. Ekspedicija kreće 15. siječnja u sastavu Ante Šprlje, Goran Marušić, Drago Popović, Ivo Popović i vođa puta Niko Koncul sa svojim sinom.

Krenuli smo iz sela Dobrovo sa južne strane Žabe. Sam pogled kroz dalekozor prema mjestu pada djelovao je zastrašujuće ( ko će se gori ispet, majko moja ). Ali nema nazad idemo. Krenuli smo, Nikola prvi držeći žestoki tempo a mi za njim, oni koji rade u javnim službama izuzev Ante Šprlje stalno su postavljali pitanje: Ima li još koliko Nikola?.... a Nikola odgovara: Još samo malo pa smo tu. Tako nakon uru i pol muškog penjanja stigli smo do cilja. Prvo što smo pronašli bili su sitni komadi željeza i aluminija koji je razbacan u krugu od sto metara. U jednom trenutku ugledali smo nešto veliko ali jako bitno  „stajni trap lijevi“ a nakon toga desni kao i neke dijelove od motora. Oduševljenje je zavladalo jer u ovu misiju krenuli smo sa malom nevjericom da ćemo išta pronaći što od kupljačine tijekom godina što od detonacije prilikom pada zrakoplova koji je pao pun goriva i eksplozivnih sredstava tako da su dijelovi doslovno usitnjeni i polomljeni. A zašto i kako je pao duga je priča, pokušat ću ukratko objasniti sve ono što smo saznali o ovom zrakoplovu i posadi a za to je uloženo dosta truda i vremena.  

Nakon posijete mjesta pada zrakoplova naslušali smo se svakakvih priča ali pisanih tragova o ovom događaju ni traga. Nakon par dana slučajno saznajemo da postoji sačuvan jedan komad od strojnice Browning M-2 call. 12.7mm s ovog zrakoplova koja je pronađena prilikom rekonstrukcije stare kuće u kojoj je taj komad bio uzidan u zid kuće jer drugog čelika za tako nešto tada nije bilo u zaseoku Galovići pored Vidonja. Srećom ostao je komad na kojem se vidi serijski broj i priča da je to donešeno sa mjesta pada zrakoplova. Objavom serijskog broja na internetu dolazimo do nevjerojatnih podataka o ovom zrakoplovu, saznajemo gotovo sve. 

Image and video hosting by TinyPic

Serijski broj 1248994 jedva vidljiv na ostatcima od strojnice.

Da bi bili sigurni u svoj pronalazak, zamoljena je i pomoć, slobodno možemo reći stručnjaka zračne arheologije, Radovana Živanovića iz Opatije i Lovru Persena, koji trenutno živi u Francuskoj, a koji su svojim informacijama i savjetima bitno pomogli da se utvrde činjenice.

Već par sati nakon što smo dobili broj sa strojnice, utvrdili smo da se radi o američkom teškom bombarderu Liberator B-24G-16-NT serijskog broja 42-78390 (MACR oznaka 8263). Ovaj B-24G Liberator je pripadao Američkom ratnom zrakoplovstvu i to njegovoj 15 Zračnoj armiji (15.th AAF) i to postrojbi 739th BS (Bombarderski skvadron) /454th BG (Bombarderska grupa). Srušio se 08. rujna.1944. godine na brdo Žaba iznad sela Dobrovo BiH (na teritorij RH) između Metkovića i Neuma. Da se radi baš o tom bombarderu otkriveno je po serijskom broju strojnice Browning.

Image and video hosting by TinyPic

Ratni izvještaj kao ključni dokaz na kojem se nalazi serijski broj strojniice iz Galovića kao i sve ono što je vezano za ovaj zrakoplov i posadu.



Bombarder je imao 10 takvih strojnica raspoređenih po 2 u 4 turete (tureta je okrećuća „kupola“ od pleksiglasa u kojoj su bila ugrađene dvije strojnice kalibra 12,7mm Browning) te po jedan sa svake bočne strane zrakoplova. Poletivši u jutarnjim satima tog kobnog 08. rujna 1944. godine iz baze San Giovanni na jugu Italije, sa svojom bombarderskom formacijom je imao zadatak izvršiti treće po redu bombardiranje željezničkog mosta preko rijeke Save u Beogradu tog mjeseca. U zadatak strateškog karaktera, važan zbog uništenja željezničke komunikacije koja je omogućavala dopremu, ali sve više i povlačenje njemačkih snaga sa Balkana, krenulo je ukupno 105 zrakoplova iz 454., 455. i 459. Bomb Group iz sastava 304. Bomb Wing USAAF. Stigavši bez problema po odličnom vremenu uz izvrsnu vidljivost, iznad Beograda, „naš“ B-24, istresao je svoje bombe na cilj. Cijela formacja tom prilikom istresa preko 288 t bombi, no tu se sreća okreće za naš B-24. On biva pogođen topom njemačke protuzračne obrane koji je onesposobio 2 motora (treći i četvrti). Bombarder je zbog toga na povratku počeo zaostajati za ostatkom formacije i postepeno gubiti visinu. Oko Valjeva je potpuno zaostao za formacijom američkih bombardera, ali je nastavio let prema Italiji. Tijekom leta je posada izbacivala svu opremu kako bi olakša zrakoplov.Došavši do Mostara oko 11.25 njemačka protuzračna obrana je opet počela djelovati i ponovno ga pogodila zbog čega je i treći motor otkazao, a četvrti je radio smanjenom snagom. Pilot u 11.30 daje naredbu da se iskoči. Posada iskače, a bombarder se nedugo nakon toga, tako teško oštećen ruši na brdo Žaba. Posada je prema američkom izvešću o nestalim posadama (MACR br. 8263) sačinjavala 9 ljudi i svi su uspješno iskočili padobranom prije pada. Zanimljivo je da su ovakvi bombarderi na ove misije polijetali u pravilu sa 10 ljudi, ali ovaj put su poletjeli s 9 ljudi. 5 članova posade je zarobljeno, a 4 su partizani spasili i prevezli na Vis koji je bio pod savezničkom kontrolom. Od 9 članova posade, čak 6 ih se vratilo na dužnosti u američkom zrakolovstvu nakon što su se vratili u američku vojsku. Izveštaje su po povratku podnijele ukupno 103 posade što je značilo da su dvije izgubljene, ova naša i još jedna.

SUDBINE PILOTA

Pilot William E. Drozan (r. 15.05.1916.- umro 1989) je prilikom prizemljenja ozlijedio nogu te je zarobljen od strane Njemaca. Odveden je u Stalag Luft III (Stalag Luft - njemački logor za pilote), kasnije oslobođen i vraćem u SAD.

Kopilot Darel D. Lewis, tehničar George R. Juth i Norton B. Eubanks su nakon prizemljenja padobranom došli u ruke dvije skupine partizana te su se sastali oko 18 sati tog dana nakon što su ih partizani spojili. Partizani su ih nakon par dana prebacili Vis – tada savezničku bazu, odakle su prebačeni u američku bazu u Italiji.

Kopilot, Darel D. Lewis, se vratio u službu te nastavio letjeti u bombarderskim misijama, ali opet nije imao sreće. Tijekom napada na Linz u Austriji 20. Siječnja 1945. godine, njegov drugi bombrader je iznad mete teško oštećen i srušio se negdje u Alpama pri čemu je poginuo.

Tehničar, George R. Juth, također se vratio odmah u službu, ali on nije imao sreće ni u Austriji na jednom od idućih borbenih misija. Drugi bombarder B-24 u kojem je bio u misiji bombardiranja mjesta Bruck u Austriji srušio se 27. prosinca 1944. godine. Od cijele posade tog 27.prosinca 1944. godine 2 zrakoplovca nisu uspijela iskočiti iz aviona, dok je ostatak posade koji je uspješno iskočio, zarobljen i streljan od strane Gestapoa (do tada vrlo rijetka praksa Njemaca da streljaju pilote) uz samo jednog pilota koji se spasio i ispričao sudbinu Georga R. Jutha.

Nišandžija bombi i mitraljezac Norton B. Eubanks, kako je navedeno spašen od partizana i prebačen na Vis i dalje u Italiju

Radio operater, Walter E. Cunningm, vratio se u bazu 7 dana iza njih, također zahvaljujući partizanima.

Mitraljezac na donjoj tureti, Ray L. Campo (rođ.03.01.1925), zarobljen i odveden je u Stalag Luft IV. Kasnije pušten, natsanio se u Morgan City, SAD

Mitraljezac repne turete, Glenn Wesley Van Buren (rođ. 13.08.1920.), također je zarobljen i odveden je u Stalag Luft IV. Kasnije oslobođen, otpušten iz službe i živio u Kanadi.

Mitraljezac gornje turete, George William Boldt (rođ.17.08.1921.), je također zarobljen i odveden je u Stalag Luft IV. Kasnije pušten.

Mitraljezac nosne turete Martin Wendell J. (rođ.09.12.1924.), po oslobađanju iz zarobljeništva vratio se na dužnost u američkoj vojsci i nastanio u Mt. Vernonu, Illinois, SAD

Eto to je to, spojili smo ugodno sa korisnim, malo rekreacije i čeprkanja po povijesti iz naše župe uz trošenje kalorija od proteklih blagdana mislim da nije bilo uzalud.

Pregledajte fotografije klikom na sliku.Nakon toga kliknite pri vrhu sa lijeve strane Diaproekcija - Slideshow. Hvala! Image and video hosting by TinyPic  



Tehnički podatci o zrakoplovu B-24 Liberator klikni OVDJE.

Zahvaljujem  kolegama Anti Šprlji i Goranu Marušiću koji su mi pomogli u obradi ovog priloga.



Pozdrav !

bijelivirmojerodnoselo @ 19:15 |Komentiraj | Komentari: 13 | Prikaži komentare
Index.hr
Nema zapisa.